[BIO] Lars Graugaard [Dinamarca]

mailing-graugaard-foto.jpg

Los intereses en la música de Lars Graugaard son variados. Tiene un diploma como flautista del Conservatorio Real de Dinamarca y un doctorado en música interactiva de la Universidad Oxford Brookes, Inglaterra. En su pasado confluyen muchos estilos, muchos de estos documentados en vinilos y CDs desde comienzos de los años ’80. El repertorio incluye música contemporánea y autores clásicos como J. S. Bach, Boccherini, Spohr, Beethoven, Rossini y Reger. Siempre con un interés fuerte hacia la improvisación, Lars tocó y grabó con jazzistas destacadas como Mal Waldron, John Tchicai, Palle Mikkelborg, Marilyn Mazur, Niels-Henning Ørsted Pedersen y Ed Thigpen.

Su interés por la creación musical le acercó a la composición formal, resultando en más de 170 partituras compuestas, para conjuntos variados, orquestas sinfónicas y óperas. Muchas de estas obras se pueden encontrar en vinilos, CDs y formatos online. En 1997 comenzó un periodo de dos años y medio como compositor en residencia con la Orquesta Sinfónica de Odense, Dinamarca. Al mismo tiempo, se adjuntó a la facultad del Conservatorio Carl Nielsen, Odense, Dinamarca, como profesor de música interactiva. Después de ocho años renunció para tomar una posición como profesor en la Universidad de Aalborg, Facultad de Medialogía.

Las dos líneas de su actividad – la música formalizada y la improvisada – se han ido unificando durante diez años en una forma ideal, hasta transformar el ordenador en su principal instrumento para crear una música electrónica interactiva y generativa. Su interés por la música electrónica empezó con la música interactiva, explorando posibilidades de unificar intérprete(s) y ordenador. Actualmente, utiliza métodos sofisticados en análisis y procesamiento para crear música en una gran variedad de estilos, desde académicas vanguardista para sala de conciertos y operística, hasta improvisaciones y música nocturnal de ritmos fuertes con atractivos netamente corporales. Normalmente usa el alter ego “Lars from Mars” para esa música y muchos discos han sido editados bajo el sello chileno Pueblo Nuevo.

Siempre hace sus presentaciones con programación personal, donde las ideas musicales y su distribución en el tiempo están sometidas a una realización algorítmica. Muchos de los conceptos y técnicas provienen de varias áreas de investigación, pero por lo general relacionando algún aspecto de la capacidad expresiva de la música y la respuesta emocional de un publico cotidiano. A veces participan instrumentistas con capacidad en la improvisación libre, y la fertilidad de todas estas actividades significan un desarrollo constante en composición, presentación y programación.

Lars ha presentado sus trabajos en algunos de los centros de música mas destacados del mundo, entro otros: Escuela Juilliard y las universidades de Columbia y Stanford, actualmente es compositor en residencia en la Universidad de Nueva York. Regularmente participando y dirigiendo proyectos de investigación en música, Lars tiene varios cargos en organizaciones internacionales, y además es miembro fundador de re-new foro de arte digital.

Foto bio por: Cristian Soto.

Lars Graugaard is active in a variety of musical areas. He has a strong academic background with a degree in flute performance from The Royal Academy of Music in Denmark and a PhD from Oxford Brookes University in the artistic and technological challenges of gestures and emotion in interactive music. His musical background lies in a mix of styles, which has resulted in a vast number of vinyl and CD releases since the early 1980s. Repertoire includes the music of his contemporaries as well as classical composers such as J. S. Bach, Boccherini, Spohr, Beethoven, Rossini and Reger. Always attracted to improvisation, he performed and recorded with jazz giants such as Mal Waldron, John Tchicai, Palle Mikkelborg, Marilyn Mazur, Niels-Henning Ørsted Pedersen and Ed Thigpen.

Lars’ interest in music creation drew at an early stage his attention to score composing, and he has over the years composed more than 170 score works for all types of ensemble combinations, several orchestra works as well as four operas. Many are available on recordings and online. In 1997 he was appointed composer-in-residence at Odense Symphony Orchestra, Denmark, a post he held for two-and-a-half years. At that time he also took up the position as professor of interactive music at Carl-Nielsen-Academy-of-Music, but after eight years he moved on, to become lecturer at Aalborg University’s Medialogy department.

The two strands of his musical creativity – the improvised and the notated – have over the last ten years merged in a remarkable way in his electronic music. Over the period he has shaped the computer into a sophisticated performance vehicle in interactive and generative music. Originally drawn to electronic music for the possibilities offered in performative interaction between musician(s) and computer, the laptop is now his main means for music performance. Here he employs sophisticated methods in analysis and processing to algorithmically create an interactive music that stylistically spans from avant-garde concert hall experiments over interactive opera, to realtime improvisations and quite uncivilized music of strong rhythms and blatant physical appeal. When performing the latter, Lars uses the alias “Lars from Mars“, and releases have been forthcoming on the Chilean netlabel Pueblo Nuevo.

Performances are always in realtime with use of procedures written into custom computer code for realtime algorithmic rendering of the basic musical ideas and some form of sectional organization. Many if these concepts come from research into music features that account for generally recognized emotion expression. Sometimes Lars’ performances incorporate instrumental performers skilled in free improvisation for realtime improvisations, and the richness of all these activities provide a continuous development in research and modeling, for application in composition, performance and programming.

Lars has presented his work and guest lectured at some of the world’s finest centers and institutions in music and media, such as Juilliard School of Music, Stanford University and Columbia University, and he is presently composer-in-residence at New York University Steinhardt. Lars has participated in and directed several international research projects, and holds a handful of trusted positions in international organizations in the field of music. He is co-founding member of the re-new forum for digital art.

Bio photo by Cristian Soto.